Total Pageviews

Sunday, July 1, 2012

INGATAN DAN LUPAAN
  Ingatan adalah gambaran atau perwakilan pembelajaran  Kuantiti ingatan tidak sama dgn kuantiti pembelajaran  Lupaan adalah proses melenyapkan tingkah laku  Lupaan tidak dapat dikur atau diperhatikan secara langsung  Ingatan dan lupaan saling berkait dgn kadar songsang  Pengertian ingatan- proses mental yg menyimpan perkara-perkara yg telah dipelajari kemudian mengeluarkannya kembali sebagai tindak balas dalam situasi yg diperlukan  Ingatan boleh diertikan sebagai kebolehan dalam pemilihan dan penerimaan rangsangan sebagai maklumat dan pengalaman untuk disimpan dlam otaknya (Atan Long, 1968)  Ingatan adalah proses kebolehan manusia untuk menerima maklumat, memproses dan menyimpannya dlama otak kemudian mengeluarkannya apabila diperlukan
 JENIS INGATAN
 (Hilgard & Atkinson, 1979)  INGATAN JANGKA PENDEK – Utk simpan maklmat beberapa saat saja sekadar cukup utk diproses – Berada dlm ingatan beberapa saat saja – Adalah aktif – Boleh mengawal dan menyusun maklumat supaya mudah ingat kembali 
 INGATAN JANGKA PANJANG – Utk penyimpanan kekal – Sejauh mana boleh ingat kembali bergantung kepada penyusunan maklumat – Bahan bermakna biasanya akan ingat kembali – Kurang aktif – Penyusunan maklumat berlaku
 PROSES INGATAN
  Rangsangan ------ingatan sensori (1/2 hingga 4 saat)------ingatan jangka pendek (15 hingga 30 saat)------ingatan jangka panjang (minit hingga tahun)  (MODEL ATKINSON DAN SHIFFRIN 1971)
 FAKTOR PENGARUH INGATAN
  Bahan pembelajaran – Panjang bahan – Kesukaran bahan – Kedudukan bahan – Bahan yang bermakna  Kaedah pembelajaran – Space practice vs mass practice – Over-learning  Peribadi – Umur – Jantina – Motivasi – Emosi
 LUPAAN Kegagalan kita utk mengingat kembali apa yg kita telah alami atau pelajari sama ada sementara waktu atau selama-lamanya
 JENIS LUPAAN  Lupaan keusangan – Lupaan yg disebabkan maklumat yg tersimpan dlam ingatan jangka panjang jarang digunakan  Lupaan gangguan – Lupaan yg disebabkan oleh gangguan yg berlaku kpd maklumat yg tersimpan dlm ingatan jangka panjang  Lupaan terdesak – Lupaan yg disebabkan oleh gangguan emosi individu yg mendesaknya melupakan maklumat yg tersimpan cth cuba lupa pengalaman pahit FAKTOR PENGARUH LUPAAN  Tempoh masa cth masa yg diberi tidak mencukupi utk ingat  Gangguan retroaktif dan proaktif – Retroaktif : bahan baru ganggu bahan lama – Proaktif :bahan lama ganggu bahan baru  Kebimbangan / tekanan  Keusangan : lama tidak gunakan bahan yg diingat  Minat : bahan yg kurang diminati mudah lupa
 CARA TINGKAT INGATAN – Guna bahan pembelajaran yg bermakna – Guna panjang bahan yg berpatutan – Ajar secara menarik utk tangkap perhatian – Rancang ikut kesukaran yg berpatutan – Gunakan kaedah mnemonik – Tonjolkan isi pelajaran penting – Cukup ulangkaji – Elakkan gangguan proaktif dan retroaktif
 CARA MENINGKATKAN INGATAN DLM P&P
  Menyusun isi pelajaran dgn rapi agar mudah diingat  Mengaitkan bahan baru dgn lama  Merancang bahan yg bermakna  Memeringkatkan isi pelajaran  Membantu pelajar mengulangkaji bahan pelajaran

No comments:

Post a Comment