Total Pageviews

Monday, April 6, 2009

Pilihan raya kecil referendum untuk Najib

Mohamed Hanipa Maidin

SEHARI sebelum hari penamaan calon, saya mendengar laporan berita di radio yang memuatkan kata-kata Najib Abdul Razak bahawa keputusan pilihan raya kecil di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai bukan melambangkan suara rakyat.
Kata-kata Najib boleh ditafsirkan seperti berikut. Pertama, Najib cuba menggunakan taktik 'reverse psychology' iaitu beliau dengan sengaja mahu membuatkan Pakatan Rakyat terlalu yakin akan menang dan seterusnya leka dan lalai dengan keyakinan tersebut.
Kedua, ia juga satu persediaan awal Najib menerima kekalahan BN di ketiga-tiga kawasan tersebut. Melihat kepada senario semasa, tafsiran kedua nampaknya lebih munasabah.
Bagi Pakatan Rakyat adalah jelas bahawa pilihan raya kecil ketiga-tiga kawasan tersebut adalah satu referendum (pungutan suara) terhadap kepimpinan Najib yang akan mengambil alih teraju pemerintahan daripada Abdullah Ahmad Badawi.
Najib adalah pemimpin yang sarat dengan pelbagai kontroversi. Sudah tentu kontroversi paling besar adalah isu Altantuya. Jika isu Altantuya berlaku di negara lain pemimpin seperti Najib bukan sahaja tidak akan menjadi Perdana Menteri malahan jawatan Timbalan Perdana Menteri yang beliau pegang juga akan hilang.
Najib agak nasib baik kerana dilahirkan di Malaysia dan ditakdirkan ada di dalam Umno. Jika beliau lahir di Thailand, sudah lama beliau terpaksa lari dari sebuah negara ke sebuah negara seperti yang berlaku pada Thaksin sekarang.
Kereputan sistem kehakiman menyebabkan bukan sahaja Najib terselamat daripada prosiding di mahkamah, malah pembantu khasnya, Abdul Razak Baginda juga terselamat.
Meskipun Najib selamat, 'hantu' Altantuya akan terus menerus mengganggu Najib di mana-mana dan pada bila-bila masa. Gangguan pertama 'hantu' Altantuya datang dari Perancis. Akhbar Liberation secara terperinci cuba menggambarkan apa yang berlaku dalam kes Altantuya.
Memandangkan apa yang diceritakan oleh akhbar tersebut adalah menyentuh bakal Perdana Menteri Malaysia, adalah menjadi tanggungjawab Najib untuk membersihkan namanya daripada tuduhan serius tersebut.
Najib wajib menyaman akhbar tersebut. Kegagalan Najib menyaman bermakna Najib seolah-olah mengakui bahawa berita tersebut adalah benar dan bukannya fitnah.

Oleh kerana ia benar, bagaimanakah Najib boleh, dengan tanpa harga diri dan bermaruah, bersedia menerima pencalonan menjadi Presiden Umno dan seterusnya menggantikan Abdullah sebagai Perdana Menteri? Kegagalan Najib menyaman akhbar Liberation tersebut akan pasti dihukum oleh rakyat di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.
Kes Altantuya bukan sahaja melibatkan isu pembunuhan ngeri seorang wanita cantik dengan bom C4 tetapi ia juga berkaitan rapat dengan isu rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Kini semua orang tahu pada tahun 2002, Kementerian Pertahanan yang diterajui Najib telah membeli tiga kapal selam yang bernilai RM4.5 bilion melalui syarikat yang dikuasai oleh kawan rapat Najib dan juga penganalisis politik, Abdul Razak Baginda.
Dilaporkan Razak telah dibayar RM530 juta sebagai komisyen. Teori bahawa pembunuhan Altantuya mempunyai kaitan rapat dengan isu komisyen kapal selam ini amat sukar ditolak kecuali oleh mereka yang dungu. Najib juga tidak boleh lari daripada isu pembelian jet pejuang Sukhoi 30-MKM bernilai RM3.2 bilion yang dibeli oleh Kementerian Pertahanan yang diterajuinya.
Pembelian Sukhoi dari Rusia pada tahun 2003 adalah berkait rapat dengan penghantaran angkasawan Malaysia yang pertama yang telah menelan belanja duit rakyat sebanyak RM90 juta. Rakyat di ketiga-tiga kawasan pilihan raya kecil juga tidak akan melupai isu kelewatan penghataran enam kapal peronda sisir pantai (six offshore patrol vessels) yang juga melibatkan kementerian yang diterajui Najib.
Kelewatan tersebut mengakibatkan nilai kontrak melonjak secara mendadak daripada RM4.9 bilion kepada RM 6.75 bilion. Yang lebih menarik lagi dokumen-dokumen yang berkaitan transaksi tersebut dilaporkan hilang pada bulan Sepetember 2008.
Mungkin Najib layak digelar 'David Copperfield Malaysia' kerana setiap kali beliau didakwa terlibat banyak 'makhluk' yang hilang, antaranya Altantuya, Balasundram, Adun Behrang dan Adun Changkat Jering.
Jangan lupa dokumen imigresen keluar masuk Altantuya ke negara ini juga hilang! Pilihan raya kecil ini juga satu pungutan suara rakyat berkaitan dengan tindakan Najib menyekat kebebasan bersuara. Rakyat yang dahagakan maklumat alternatif daripada Harakah dan Suara Keadilan pasti akan menghukum Najib dan partinya kerana menggantung akhbar tersebut.
Penggantungan Harakah dan Suara Keadilan, selama tiga bilan, menunjukkan Najib tidak bersedia menerima suara yang menentang beliau. Dengan lain perkataan Najib adalah kuku besi dan musuh demokrasi.
Demokrasi meminta parti�parti yang bertanding di dalam pilihan raya sepatutnya bertanding di padang yang sama rata. Jika kita boleh mengibaratkan demokrasi sebagai perlumbaan kuda kedua-dua BN dan Pakatan Rakyat sepatutnya dibekalkan dengan kuda jika hendak berlumba kuda.
Najib sebaliknya hanya membenarkan BN menunggang kuda dan melarang Pakatan Rakyat menggunakan mana-mana kuda dalam pertandingan lumba kuda! Bagi rakyat Perak khususnya, pilihan raya kecil di Bukit Gantang adalah peluang untuk mereka menghukum Najib di atas rampasan kuasa yang tidak sah yang dilakukan oleh Najib.
Bagi rakyat Perak, Najib adalah pencetus keadaan kelam-kabut yang berlaku di negeri itu sekarang. Apabila Zambry Abdul Kadir dan anggota exconya sehingga kini sukar hendak melaksanakan tugasnya kerana dihalang oleh undang-undang dan Speaker Pakatan Rakyat yang masih sah, Najib guna (baca salah guna) segala-galanya daripada Istana, SPR, Polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah, Penasihat Undang-Undang Negeri Perak dan mahkamah hanya untuk berlawan dengan seorang Speaker.
Bagi umat Islam pilihan raya kecil ini juga adalah satu hukuman ke atas Najib di atas kenyataan tidak bertanggungjawabnya dalam isu Sekolah Agama Rakyat (SAR) suatu masa dahulu.
Kita tentu tidak lupa Najib pernah membuat kenyataan yang amat tidak bertanggungjawab di Filipina dengan menyatakan SAR diharamkan di Malaysia kerana ia adalah pusat melatih pengganas.
Razak Baginda sebagai Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan Strategi Malaysia (MSRC), pula menyatakan bahawa murid SAR berpotensi direkrut menjadi pengganas (lihat Berita Harian, 16 Januari 2003).
Komen celupar kedua-dua insan ini terhadap SAR telah sedikit sebanyak meletakkan mereka dalam situasi yang amat merumitkan mereka. Ingatlah Najib doa-doa orang yang dizalimi tiada sebarang hijab._

Sumber:Harakahdaily.Net

No comments:

Post a Comment